Corfu Oktober

  • rick

    Voor eenieder die er over denkt om in oktober te gaan vertrekken richting Corfu:

    Doe het niet.

    De helft van alle zaken zijn per 1 oktober gesloten, vanaf 15 oktober ongeveer 80 % en in sommige dorpen

    90 procent.

    Er is dus geen bal te doen in de meeste dorpen. De uitzonderingen zijn Corfu stad en Sidari.

    Het weer in oktober is belabberd, statistisch is er maar pakweg 5 à 6 dagen regen, maar de overige dagen zijn ook zwaar waardeloos, wij hadden bv 3 en een halve dag fatsoenlijk weer, van de 14 dagen dat we er waren.

    En als het al fatsoenlijk weer is dan is het nog de vraag of de zee tot rust is gekomen mbt zwemmen /snorkelen. Door de zware lage drukgebieden die over corfu waren gekomen bleef de zee nog een lange tijd onrustig. Geen zwem of snorkelweer dus.

    Verder zijn de prijzen op Corfu in 5 jaar tijd verdubbeld.

    2.5 tot 3 euro voor een koffie, in de supermarkten betaal je de hoofdprijs voor bijna alle artikelen, omdat alles geïmporteerd moet worden inclusief (echt waar!) de olijven.(bij de AH hier betaal je aanzienlijk minder voor olijven, en AH heeft geen 6 miljoen olijfbomen!!!)

    Alcohol is ongeveer 4 keer duurder dan hier, je betaal echt importprijzen, ook bij de LIDL,(ga naar de AB of ander supermarkt maar niet naar de lidl)

    Voorts betaal je voor een Griekse salade ongeveer 5 tot 6 euro (bij uitzondering 4 maar soms ook 6.5 of 7 euro)

    In Sidari betaal je de laagste prijzen voor consumpties(drank en eten), door de hevige concurrentie is daar alles nog betaalbaar, een engels ontbijt met alles erop en eraan: tussen de 2,5 en 3 euro.

    Een mixed grill met alles erop en eraan 5.9 euro, een biertje 1,50, een 400ml voor ongeveer 3.

    Wij zaten bij Popi star; niets mis mee, voor de prijs.

    Wij zaten aan de voorkant, vrij nieuwe kamers en goed geïsoleerd, geen geluidoverlast dus.

    Ontbijt is beperkt, maar daarvoor heb je: Wit en bruin brood, toastjes wit en bruin, cake gewoon en met chocolade (lekker), cornflakes, kaas en ham (niet wat we gewend zijn maar eetbaar), jam (meestal 2 soorten), honing, boter, koffie(slap) thee, warme melk, heet water, jus d'orange, en nog 2 of drie andere smaken(aangemaakt weliswaar). En dat voor twee! sterren.

    Als dat niet bevalt ga je gewoon naar de bakker 30 meter verderop.

    Kluisjes in de kamer zijn klein, je spiegelreflexcamera kun je er niet in kwijt.

    Als je een auto huurt in Corfu, houd er dan rekening mee dat de grieken niet kunnen rijden. Ik heb menig ongeluk kunnen voorkomen door voortijdig te remmen terwijl ik alle recht had om door te halen. (je vakantie is meteen naar de klote als je toch doorhaalt)

    Tip: sunny cars, alles is verzekerd.

    Zo, dat was het voor vandaag.

    Voor verder vragen kun je me gewoon mailen.

  • petraw

    Ach Rick… wat wil je nu hiermee zeggen…

    -Oktober is geen hoogseizoen, het weer is dus altijd afwachten….echter dit jaar is de maand oktober slechter dan ooit op Kerkyra, maar ook elders in Europa (collega komt net terug van haar huisje in Zweden en ze heeft sneeuw gehad)…om over het hollandse weer maar te zwijgen (buurvrouw heeft op de hollandse eilanden 4 dagen alleen maar regen gehad)…. ook ik heb er last van gehad,ik heb anderhalve week geleden in Acharavi nog een fleecevest moeten kopen omdat ik op van alles ,regen etc. voorbereid was , maar niet op de behoorlijk koude avonden. Het is jammer dat er geen chartervluchten meer gaan in november, want vreemd genoeg wil november nog vaak voor hele mooie (warme) dagen zorgen.

    -En Ja veel zaken zijn al gesloten, veelal van mensen van het vasteland (o.a. Ioannina) die het voor gezien houden, de eilanders proberen hun zaken nog maar even open te houden tot het het laatste vliegtuig van het seizoen vertrekt. Voordeel hiervan is wel dat de toeristen “bij elkaar kruipen” zodat er in de zaken die open zijn gebleven nog sfeer is. In Roda werden er gewoon nog “griekse” avonden georganiseerd in verschillende restaurants.

    -De zee bij Roda was ,behoudens op de momenten dat het regende/waaide (meestal in de middag vanaf een uur of 3), rustig. Als ik gewild had had ik in de zee kunnen zwemmen, watertemperatuur was nog goed. Vorig jaar heb ik begin oktober nog wel een aantal keren in de zee gezwommen.Het was idd wel jammer dat de mensen van de strandbedjes er dit jaar niet meer waren.

    -De prijzen ???, weet niet waar je precies geweest bent (Gouvia??) maar in Roda betaalde ik voor een hoofdgerecht in mijn favoriete restaurant steevast een euro of 7-8, voor een spaghetti maar ong. 5 euro. Ik kan je zeggen dat ook in juli van dit jaar , de prijzen in de restaurants/bars (ik spreek hier alleen over Roda, verder weet ik niet ) eerder lager dan hoger waren dan voorheen (10-15 % discount) ; de eigenaren lijken zelf het verlies te nemen, ze vinden het belangrijker dat hun vaste gasten volgend jaar terugkomen dan dat ze dit seizoen wat meer verdienen (geen korte termijndenken dus).

    De supermarktprijzen zijn idd wisselend, het beste koop je natuurlijk de lokale producten, de importproducten zijn altijd al duurder geweest…. Ik betaalde bijv. voor 2 karbonades (zo groot dat ik ze niet op kon) 3 euro, kom daar hier in holland maar eens om. Of in Belgie ,ik meen dat je daar vandaan komt? Het verbaast me dat je de hoge benzineprijzen nog niet genoemd hebt … misschien kun je zelf wel bedenken in welke financiële situatie de Grieken zich op het moment bevinden….

    - En de grieken in het verkeer….what can I say…..

    Rick , Natuurlijk is het niet leuk als je duurverdiende vakantie in het water valt, maar misschien heb je nu wel uitstapjes gemaakt die je anders niet gemaakt zou hebben…o.a. Corfustad is inderdaad bij uitstek geschikt te bezoeken als het weer iets minder warm is…ik heb zowel het nieuwe als het oude fort bezocht afgelopen week en heb idd door het weer mijn uitstapje moeten inkorten omdat het begon te onweren precies op het moment dat ik bij de vuurtoren op het oude fort stond. Maar de groene bus stond op me te wachten om me voor het onvoorstelbare bedrag van € 3,30 (!!!!) in een uurtje terug te rijden naar het noorden van Kerkyra. Onderweg kon ik genieten van de omgeving (een gratis excursie! ) en van mijn griekse medereizigers/scholieren op weg naar huis.

    Mijn voordeel was wel dat ik een zeer comfortabel appartement (Aspioti-Pipitsa 's appartementen in Roda) had geboekt waar ik o.a. de beschikking had over tv en internet aansluiting (ik had zelfs de centrale verwarming aan kunnen zetten als ik had gewild). Op de avond dat het ergste noodweer losbrak heb ik er gewoon voor gekozen me op de bank te installeren, met een heerlijk warme kop thee en wat lekkers erbij, laptop op schoot. Het voelde net als thuis…. Ik heb gewoon de situatie genomen zoals het was en het beste ervan gemaakt.

    Dus…. als je iemand een advies wilt geven, ja je hebt gelijk: bedenk goed wat je verwacht van je vakantie op Kerkyra in oktober! Het kan heel mooi weer zijn maar ook vroeg “winteren” op Corfu.

    Maar geef niet af op het eiland als geheel omdat het weer tegen heeft gezeten, dat is nu net het enige waar de Grieken (of de mensheid in zijn algemeen) geen invloed op uit kunnen oefenen….

  • InVo

    Waarom ga je dan in oktober?

    Corfu is het eiland met de meeste regenval. Daarom is het ook zo groen.

    Mijn eerste keer Griekenland was ooit ook Corfu en ook eind september/begin oktober. In die tijd heb ik van de drie weken de helft van de tijd regen gehad.

    Mopper en klagen helpt niet. Wel het beste er van maken.

    Dat Grieken niet kunnen rijden is algemeen bekend bij mensen die vaker in Griekenland rijden.

    tip: rijstijl aan passen aan die van de Grieken en je hebt geen problemen. (Weet ik uit ervaring)

    Over al in Europa is het leven duurder geworden, dus ook in Griekenland. Door snel opvolgende BTW-verhogingen gedurende het jaar is het in Griekenland inderdaad iets harder gegaan dan hier in Nederland.

    Jouw klaagzang hier op het prikbord snap ik dus niet zo goed.

    (snap niet hoe ik jou zou kunnen mailen, want je hebt geen streep onder je naam staan.)

  • Karel

    Als ik de klaagzang van Rick zo lees dan denk ik dat hij zich niet goed heeft voorbereid op deze vakantie.

    Lijkt mij toch het minste wat je moet doen.

    Je was toch niet de persoon achter ons in het vliegtuig die géén trui en jas had meegenomen?

    Had je alleen de zonovergoten plaatjes uit de reisgids bekeken?

    Gelukkig was je de beste chauffeur op het eiland, anders waren er ongelukken gebeurd!

    Ja, die stomme Grieken ook, kunnen geeneens goed weer regelen in oktober, foei

    De prijzen bij de Lidl liggen op ongeveer hetzelfde niveau als in Nederland, ze hebben zelfs A merken zoals coca cola i.p.v. freeway. Als je goed had gekeken had je gezien dat er bij heel veel artikelen een “product van Griekenland” merkteken staat, dus hoezo alles geïmporteerd?

    Eten duur? wij aten steeds voor ongeveer 20 - 23 euro voor 2 personen; 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten, 1/2 liter retsina en 1 soda. Kregen we nog een ouzo/koum quat of fruit van de zaak toe.

    Zeewater was 22 graden en heerlijk om in te zwemmen.

    Tip: Blijf lekker in Nederland, thuis voor de buis of boek voor Thailand o.i.d. (wél info opzoeken!)

    Gelukkig lees in ook positieve dingen………..bij Petraw en InVo

    en daar sluit ik mij bij aan!

  • rick engelen

    na aanleiding van de reacties

    ik heb even het verschil aangegeven met 5 jaar terug

    de maand die ik toen aangedaan heb is september geweest

    het weer is dan veel beter, kans op slecht weer is dan ook veel kleiner

    het weer is mijn eigen schuld geweest, ik waarschuw dan ook alleen maar even voor de mensen die overwegen om in de maand oktober te gaan

    mbt de grieken ben ik veel minder positief, die kunnen voortaan mijn rug op

    @karel pffff…. ga even lekker op vakantie naar corfu in oktober….

    en bij de lidl ben je blijkbaar recentelijk niet geweest

  • Karel

    Gelukkig zijn de prijzen in Nederland in 5 jaar niet gestegen………..uhhh of toch wel???

    Als je in juli of augustus op vakantie gaat is de kans op slecht weer nóg minder dit in tegenstelling tot december en januari want dan regent het nog vaker.

    Verder hebben wij de afgelopen 15 jaar in oktober maar 2x een week met redelijk veel regen gehad, maar dat hadden wij ingecalculeerd; kan je namelijk verwachten in oktober (zelfs in Nederland)

    Laatste bezoeken aan de Griekse Lidl waren in mei.

    Tot slot: we gaan weer heerlijk naar Corfu en dit jaar ook nog in november; vorig jaar was het prachtig weer en hebben we nog heerlijk in zee gezwommen. Maar ja……. het kan ook regenen; houden we rekening mee hoor.

    Tenslotte: lees mijn vorige tip nog eens en zoek een ander mooi land op dat jou wél bevalt.

  • rick engelen

    @karel

    Doe eens even niet zo onnozel.

    Een kop koffie voor 2,50 tot 3 euro vind ik duur, maar misschien heb jij een dikkere portemonnee.

    Het is wel duidelijk dat je de laatste 15 jaar niet veel verder bent gekomen dan Griekenland.

    En ik zal je tip zeker opvolgen; zal wel Bali worden volgend jaar, of Thailand of misschien wel weer de Canarische eilanden. :)

  • Karel

    Hier in Scheveningen betaal ik ook 2,50 voor een kop koffie hoor. Vaak wel meer. En een biertje is ook aan de prijs.

    Ik weet genoeg plekjes op o.a. Corfu waar je voordeliger uit bent.

    Helaas heb ik géén dikke portemonnee :( maar als ik een leuk plekje heb gevonden en het is er gezellig, dan leg ik graag 3 euro neer hoor.

    Nou, ik wens je heel veel plezier op Bali (mooi trouwens!) of andere goedkope lokaties; als je het maar naar je zin hebt, dát is het belangrijkste!

  • rick engelen

    Erg sportief van je Karel.

    Groeten Rick.