Waarom werkt mijn autoradio met afgebroken antenne (stompje) beter als ik mijn hand er vlakbij houd?

De antenne van mijn autoradio is afgebroken. Ik heb nog een stompje ter lengte van m'n pink over. Als ik daarmee nu aan de rand van het bereik van een zender kom (bijvoorbeeld als ik naar Arrow Classic Rock Noord luister en vlak over de grens in Gronau ben), gaat deze uiteraard al vrij snel ruisen.

Als ik dan echter mijn hand vlakbij de antenne houd, wordt het signaal veel beter, dan heb ik vrijwel geen ruis meer. Het effect is zelfs zo sterk, dat wanneer ik met alleen antenne alleen nog ruis hoor, ik met de hand nog een aardig signaal kan ontvangen.

Ik moet de vingers van mijn hand hierbij in het verlengde van de antenne houden. Dwars erop werkt niet of nauwelijks.

Hoe zit dit technisch gezien in elkaar? Waarom per se in 't verlengde?

(De vraag is eerder gesteld, maar het enige antwoord daarbij is "je hand werkt als antenne" en dat weet m'n neus natuurlijk ook.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Je hele lichaam werkt als antenne, om je uitgestoken vinger ontstaat een magnetisch veld en dat veld loopt door over het antennestaafje als het precies in het verlengde staat en dichtbij is. Het magnetisch veld in het staafje wekt dan weer elektrische stroompjes op die verderop in de radio omgezet worden in hoorbaar geluid.
Het werkt niet als je je vinger haaks op het staafje houdt want ook bij het staafje moet het veld in de lengterichting lopen. Iets soortgelijks zie je als je een spijker op het einde van een staafmagneet zet; je kunt dan met die spijker die van zichzelf niet magnetisch is toch weer een paperclip aantrekken.
Zet je de spijker halverwege de magneet dan gebeurt er niets.