Hoe kan ik het beste een hortensia snoeien?

Ik ben een beginnend balkonierder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De allerbeste takken , waar straks de mooiste bloemen aan komen herken je doordat ze lichter zijn van kleur en ze zijn nergens vertakt. ( een jaar oud)
Dus een rechte tak met een grote knop boven in.

De op een na beste takken, zijn de takken die iets donkerder van kleur zijn en bovenin wat zijtakjes hebben.( twee jaar oud)

Takken die je nu weg moet knippen zijn de donkere takken die boven in zijtakjes hebben aan de zijtakjes.( minstens drie jaar oud)

Tevens snoei je alle dunne en kromme takjes weg.
Nu snoeien, het is er nu de tijd voor!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het ligt er aan, hoe klein je hem wil hebben. Zelf snoei ik alleen de oude bloemen eruit, zodat hij doorgroeit tot een redelijke plant. Wil je hem niet zo groot hebben kan je snoeien iedere steel op de helft. Volgend jaar kan je dan weer verder kijken of je hem iets groter of kleiner wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snoei alleen de donker geworden takken weg. Dat kun je zien, want die zijn droog en donker en er komen geen knopjes aan. De takken waar de knopjes aan zitten, daar komen straks bloemen in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is het nu prachtig de tijd voor. Je kunt nu zien wat dood hout is, vaak kun je het zelfs afbreken. Zelf haal ik alle dode takken die niets doen er zo ver mogelijk uit. Verder knip ik de uitgebloeide bloemen eraf.
Wil je hem niet te hoog of groot laten worden dan kun je hem beter in het najaar verder snoeien want als je dat nu doet haal je ook alle nieuwe bloemknoppen eraf en dan krijg je dit jaar geen bloemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snoei altijd volgens de methode: één uit drie.
Grofweg knip je dus eenderde van de takken weg en daarmee zoek je wel de oudste uit.
Zo verjong je de plant zonder het geheel kaal te knippen

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja, en het moet NU gebeuren
en degene die je afknipt op 5-10 cm boven de grond afknippen

Ik ben zelf tegen "halverwege"afknippen daar krijg je allemaal zijtakken van nl
13 jaar geleden
Leuk woord, balkonierder! Je kunt de oude bloemen eraf knippen. Knip boven een groen stukje (een uitloper) daar komen de nieuwe bloemen uit. Ook kun je ze bemesten, maar wel met speciale hortensia mest. Soms staat er op de verpakking Hydrangea. Maar dat is de Latijnse naam voor hortensia. Succes!